FANDOM

Noc Strzyży - jest to najważniejsze święto u Hajgów na północy kraju w Górach Zwierciadlanych.

Opis Edytuj

Święto to odbywa się tylko raz do roku na sam koniec lata. Każdy klan hajgoński urządza Strzyżę, która jest najważniejszym świętem, a także budzącym największe emocje. Podczas Strzyży w wiek dorosły wprowadzeni są chłopcy (Gwiazdy) i dziewczęta powyżej piętnastego roku życia. Święto na charakter inicjacyjny. Podczas ceremonii chłopcy tracą dziecięce warkoczyki, a zyskują tatuaże klanowe na twarzachGwiazdom ścina się włosy na krótko, tuż przy czaszce. Dziewczęta natomiast symbolicznie tylko tracą po dwa warkoczyki, zaplecione przy skroniach, a ich tatuaże są mniejsze i krótsze. Ścięte włosy wrzuca w ognisko jako ofiarę dla Pani Lawin. Tatuowanie jest bolesne, a igły szamana tępe, jednak należy przejść przez ceremoniał z godnością. Nastrój towarzyszący tatuowaniu i strzyżeniu jest raczej uroczysty, ludzie dorośli poważni, skupieni i napięci. Dopiero gdy szaman zakończy i powie nowo przyjętym do grona dorosłych idźcie i połonczajcie sie boście już nie dzieci, Hajgowie wybuchają gromkim śmiechem i zaczynają klaskać. A młodzi rzeczywiście oddalają się w kierunku specjalnie wyznaczonych dla nich namiotów. Parami. Pozostali górale zostają, aby świętować przyjęcie do grona do dorosłych . W Noc Strzyży Hajgowie piją, jedzą, bawią się, tańczą i świętują jak najwięcej się tylko da.

CiekawostkiEdytuj

Podczas tatułowania Gwiazd za każdym stał jego Wilk, a za dziewczętami matki, siostry lub przyjaciółki.

Jeśli dziewcząt przechodzących w wiek dorosły jest więcej niż Gwiazd - jeszcze przed Strzyżą wybierają sobie one na partnera jednego z dorosłych Wilków - co dla mężczyzny jest wielkim zaszczytem.

Wśród Hajgów występuje powiedzenie Jesienią wypełniona a na wiosnę żona - wiele dziewcząt wychodzi ze Strzyży z brzuchami, ale nie są one bynajmniej potępiane. Wręcz przeciwnie - cieszą się dużym powodzeniem, wedle Hajgońskiej mentalności A na co mnie baba co dzieci mieć nie może?

Oprócz chłopców i dziewcząt po jakimś czasie odchodzą również inne pary, aby się połączyć. Często nie są to małżeństwa i pary mieszane. W Noc Strzyży wszystko jest dozwolone.

Śmierć Kamyka Promienia i Myszki w czasie Strzyży uznali Hajgowie za bardzo zły znak. Święto Strzyży był świetem życia i płodności, śmierć w czasie Strzyży wywołała niepokój i było to bardzo złym znakiem, Wiatr Na Szczycie powiedział Może nie powinienem sprowadzać tu Róży. Przeklęte miejsce

Po przyjęciu do klanu chłopców i dziewcząt Tkacze Iluzji Wiatr Na Szczycie i Kamyk, zrobili piękny pokaz walki Ognistego wojownika z białym wężem. Z pierwszego ogniska za pośrednictwem talentu Wiatr Na Szczycie wyczarował wojownika. Natomiast Kamyk ogień w drugim ognisku zmienił na niebieski i stworzył ostre przezroczyste kryształy. Wojownik dotknął jej następnie odsunął się jak skaleczony. Zdenerwowany wojownik wyciągnął z pochwy na plecach miecz i zniszczył kryształy. Z ich środka wychynął wąski łeb białego jak śnieg węża. Wojownik pokonał bestię po czym zamienił się w małą iskrę i uniósł się w górę. "Doskonale się zgraliśmy. Nie pierwszy raz, Wietrze. Świetny pokaz. Patrz jak się cieszą. Dla tego warto żyć, chłopcze."

Chłopcy którzy maja zostać Wilkami dostają do wypicia Krew Bohaterów .