FANDOM

Pod Różą - gospoda na Podzamczu.

Dawniej ciesząca się złą sławą speluna Pod Szczurem odkupiona za pieniądze Wiatru Na Szczycie przez Różę i przez nią odnowiona, zyskała świetną renomę. Wg. Róży gospoda jest w połowie własnością Wiatru Na Szczycie, lecz nie potwierdzają tego żadne dokumenty (Wiatr Na Szczycie jest oficjalnie martwy). "Pod Różę" ściąga teraz porządny tłum, nie ma brudu, nikt nie spija się tak, by zwracać na podłogę. Niby mniej gości, ale są wypłacalni.

WnętrzeEdytuj

Gospoda Pod Różą jest dwupiętrowa, na dole jest izba ze stołami i ławami w której można zjeść posiłek, na górze pokoje mieszkalne. Izby są schludne, czyste, choć ubogo urządzone – wyłącznie najniezbędniejsze sprzęty. Nawet roślinki w doniczkach to przyprawy używane w kuchni. Jedzenie jest bardzo smaczne, w każdym zakątku widać wpływ kobiecej ręki, w dodatku należącej do niewiasty wyjątkowo operatywnej i praktycznej. Niedozwolone jest spanie w jednym pokoju ludzi odmiennej płci. Pewien niepokój może budzić fakt, że właścicielka ma brzydki zwyczaj patrzenia przez koralikową kotarę, a pokoje oznaczane są pałeczkami.

Podwórze ograniczone jest ze wszystkich stron ścianami niskich przybudówek. W poprzek podwórka przeciągnięte zostały sznury z wiszącymi na nich białymi płachtami prześcieradeł i ręczników. Obok wielobarwne plamy sukienek, haftowane we wzort tuniki i koszule, chustki - cały ten pstry natłok sechł i płowiał pokornie w promieniach popołudniowego słońca. Na podwórze prowadziły drzwi kuchenne.

Ciekawostki Edytuj

W gospodzie pozostały jednak ślady dawnej speluny. Na lśniącej co prawda desce szynkwasu widniał wytrawiony w drewnie napis, Pliszka ma większą dziurę , tak głęboki że nie dało się go usunąć.